Nyt fra kampagnen
- 27.08.1275 teams byder ind på Steder i landskabet
Den 24. august udløb fristen for anmodning om at løse opgaven
med med at etablere små, enkle arkitektoniske indgreb på 10 særlige
steder i det danske landskab som en del af Stedet Tæller. Kampagnen
har modtaget 75 anmodninger, som nu skal gennemgås af Realdania og
Naturstyrelsen i samarbejde med kampagnens sekretariat og faglige
rådgiver. De udvalgte rådgivere offentliggøres i slutningen af
september.

Centralt for opgaven er rådgiverens
overvejelser omkring, hvordan et arkitektonisk greb kan bidrage til
kontakten mellem menneske og natur. Foto: Harry
Cock
Adgang til naturen skal
forbedres
I april offentliggjorde Realdania og Naturstyrelsen 10 særlige
steder i den danske natur, der er udvalgt i kampagnen Stedet
Tæller. Realdania har afsat 33 mio. kr. til realisering af ankomst-
og formidlings-faciliteter, der skal forbedre adgangen til naturen
på disse udvalgte steder i landskabet. Det kan være en bro, en
udsigtsplatform, et ankomstareal - eller noget helt andet - som
skaber adgang til eller ordløst formidler naturen.
I juni fulgte en invitation til rådgivere i form af
arkitektvirksomheder eller sammensatte teams om at byde ind på at
løse opgaven på ét eller flere af de 10 udvalgte steder. Fristen
for at byde ind på opgaven udløb den 24. august, og Stedet Tæller
har modtaget 75 anmodninger fra rådgivere fordelt over hele
landet.
Udvalgte rådgivere lanceres sidst i
september
I den kommende tid skal anmodningerne gennemgås
af Realdania og Naturstyrelsen i samarbejde med kampagnens
sekretariat og faglige rådgiver. Centralt for opgaven er
rådgiverens overvejelser omkring, hvordan et arkitektonisk greb kan
bidrage til kontakten mellem menneske og natur. Hvordan særlige
landskabstræk iscenesættes, og hvordan tilgængelighed tilgodeses
uden at gå på kompromis med stedets naturkvaliteter og oplevelsen
af vild og storslået natur.
De udvalgte rådgivere offentliggøres i slutningen af
september.
Om Steder i
landskabet
Steder i Landskabet er ét af Stedet Tællers tre
fokusområder. Formålet med fokusområdet er at vise nye veje til,
hvordan oplevelsen af naturen kan højnes gennem en nænsom,
arkitektonisk bearbejdning af det sted, hvor menneske og natur
møder hinanden. Parkeringspladsen, bænken, broen eller
udsigtsplatformen udgør et skæringspunkt mellem civilisationen og
naturen og har dermed et stort potentiale.
Håbet er, at de udvalgte steder i landskabet, der realiseres
gennem kampagnen, vil vise, hvordan man med arkitektonisk nerve kan
bidrage positivt - både til naturen og til den samlede oplevelse af
stedet.
Få
overblik over de udvalgte steder