Realiseringsprojekt

Melstedgård

marker
Mulighedernes Danmark
Tilbage til kort
Et regionalt madkulturhus hylder og nyfortolker Bornholms madkulturhistorie og understøtter øens strategiske fokus på fødevarer. Det sker gennem arrangementer og oplevelser for turister og borgere og som branchehus, udviklingscenter og showroom for underskoven af små fødevareproducenter.

Bornholmske fødevarer har potentiale
Bornholm er kendt for en række mindre, men velanskrevne fødevareproducenter, hvis varer kan købes over internettet, på markeder og i specialbutikker over hele landet. På øen finder man også et utal af spisesteder og en række organisationer, som alle har fokus på den lokale og regionale madkultur - blandt andet eksportorganisationen Gourmet Bornholm, foreningen Regional Madkultur Bornholm og kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem. Øen rummer dog også muligheder for yderligere produktudvikling, produktion og salg.

Regionalt centrum for madkultur
Med Gaarden er der skabt rammer for, at de regionale fødevaretraditioner kan styrkes, udvikles og udbredes gennem smag, leg og produktion.

I dag er Gaarden godt på vej til at blive et regionalt og traditionsbaseret centrum for madkultur og fødevareproduktion på Bornholm. Et kulinarisk mødested for øens beboere og gæster, der her kan møde madkulturen gennem smag, leg og produktion. Stedet er også blevet samlingspunkt for bl.a. producenter, restauratører og uddannelsesinstitutioner.

Ny længe med afsæt i historien
Konkret er opført en ny længe, som e
r udtænkt af tegnestuen Entasis og både respekterer og nyfortolker stedets oprindelige bygningskultur. Bygningens form og størrelse tager afsæt i historien, men frem for stråtag har den fået et let, træbeklædt saddeltag. Nye trækonstruktioner leder tankerne hen på det traditionsrige bindingsværk, men i stedet for tavl - de murede felter mellem bindingsværket - trækker store glaspartier sceneriet udenfor ind i det nyindrettede folkekøkken.

Læs mere om Gaarden - Bornholms madkulturhus her

  • Status
    Projektet er realiseret og indviet i 2015.
  • Vision
    At udvikle et regionalt og traditionsbaseret centrum for madkultur og fødevareproduktion på Bornholm.
  • Hovedgreb
    Opførelse af et nyt madkulturhus, placeret som en ny længebygning overfor gårdens søndre længe. De nye faciliteter huser en lang række aktiviteter med fokus på madkultur.
  • Organisation
    Bornholms Museum. Samarbejdspartnere er Gudhjem Mølle/LAG Bornholm, Væksthus Hovedstandens klyngeprojekt. Tegnestuen Entasis blev udvalgt som rådgiver via projektkonkurrence.